Foto opening Nieuwe Haven 8 oktober 1886. Maker onbekend - bewerkt 2025 met AI en ingekleurd. Rechten beeld: Pieter de Vos
De geschiedenis van de Nieuwe Haven begon voor mij met bovenstaande foto, misschien wel de oudste foto van het dorp. U ziet op deze foto een paar vrouwen in de dracht van de 19e eeuw. Ook staan op dit ponton enkele ’hoge heren’ te midden van het werkvolk. Dit zijn de bouwer, de opdrachtgever, een opzichter en de ontwerper. De gemeente is in 1885 de opdrachtgever van een groot project: de Nieuwe Haven. De botters lagen voorheen soms op de ree en in de Oude Haven en nu komt er dus een nieuwe haven. Op de foto is te zien, dat de BU174 een van de eerste botters is die de haven op de dag na de oplevering binnen mag varen. In oude stukken over de Nieuwe Haven is te lezen dat de BU71 al enkele weken ervoor een ligplaats in gebruik heeft genomen.
De haven is aangelegd naar een tekening uit 1882 van de gepensioneerde opzichter van Rijkswaterstaat te Amersfoort: de heer Jan Jacob Spruyt. Deze man heeft, zoals u op de kaart kunt zien, een haven getekend van ongeveer 7500 m2. De haven wordt geheel omdijkt. Toen de haven in 1882 werd getekend was het Amsterdams Peil het uitgangspunt, met de aanleg werd het in 1885 ingevoerde Normaal
Op 27 maart 1886 werd dan eindelijk begonnen met de aanleg van de haven. Later dan gepland, want de vorst hield dit jaar erg lang aan. Het was trouwens ook de winter dat Van Gogh uit Nederland vertrok. Dit om het tijdsbeeld te schetsen. Op 31 maart meldt de krant dat het werk aan de haven is begonnen en dat er niet alleen een nieuwe haven wordt gegraven, maar ook dat de bestaande haven en kades een opknapbeurt krijgen. In juni is er met grond uit de haven buitendijks 500 meter dijk aangelegd en verstevigd met stenen. De haven is al op diepte en men is bezig met het aanleggen van de fundering van de kades, waarop de zogenaamde troggewelven en kubbesteilen worden geplaatst. De benaming troggewelf wordt gebruikt voor het type ronding en kubbesteilen waren de stalen dragers waartussen gemetseld werd. Ook zijn in deze maand de havendammen klaar. Dit alles door het zeer goede weer en de waterstand. In september meldt de Nieuw Amersfoortse Courant dat hare majesteit koningin Emma en haar dochter kroonprinses Wilhelmina een bezoek hebben gebracht. De koningin bracht vaker een bezoek aan Spakenburg vanaf haar zomerverblijf Soestdijk.
In september zijn de meeste van de 60 werklui vertrokken en de opening van de haven laat dan ook niet lang op zich wachten. Eind september wordt het laatste beetje grond uit de monding van de nieuw aangelegde haven gegraven en kan hij worden bevaren. De aannemers lieten, zo blijkt uit de krant, enkele vissersschuiten op 25 september de haven alvast in gebruik nemen: ”de vlaggen werden geheschen en gedurende eenige avonden van Vrijdag tot Maandag de lantaarnen in de mast geheschen, een en ander leverde een schoon gezicht op.”
Nog even terug naar de foto die boven dit artikel staat, hoogstwaarschijnlijk is deze van 8 oktober 1886. Er wordt namelijk vermeld, dat: ”De nieuwe zeehaven te Spakenburg, gemeente Bunschoten, is dezer dagen door de visschersvloot in gebruik genomen. Als om strijd prijzen de visschers dit belangrijk en fraaie werk, benevens den zwaaren Zeedijk,-die met zuilenbazaltsteen belegd, bestand is tegen de hevigste stormen. Vrijdag 8 dezer zijn de werken door het gemeentebestuur van Bunschoten, vergezeld van den hoofdingenieur van Rijks- en van den provinciale Waterstaat, den ontwerper J.J. Spruyt, gepensioneerd opzichter 1e kl. Van Rijks Waterstaat te Amersfoort en den daagelijkschen opzichter Swets met de meeste nauwgezetheid in oogenschouw genomen en in uitmuntenden staat bevonden. Doen zij den bekwaamen waterbouwkundige in den heer Spruyt kennen, niet minder verdienen de aannemers, de heeren C. de Ruiter en H.Schuyt, lof voor de degelijke en nette uitvoering.”
Dat laatste valt zeker te onderschrijven, omdat de kade, die toch al bijna 125 jaar dienst doet, nog steeds aanwezig is. Zeker als we bedenken, dat deze kade jaren een dijk heeft gedragen en de watersnoodramp van 1916 heeft meegemaakt.
Er was in 1886 alom lof vanuit de gemeente en de bevolking. Dit werd zelfs, en dat is voor deze tijd uitzonderlijk, vastgelegd met een camera obscura, een zeer speciale camera waar een gehele wagen voor nodig was. Leuk om te weten is dat het maken van de foto waarschijnlijk enkele minuten in beslag nam. Lachen op de foto was er daarom nog niet bij. Wel geeft de foto een leuke inkijk in het verleden. De kades lijken heel hoog op deze foto, ook is er links op de latere haven-dijk nog geen bebouwing aanwezig.
Enkele gedeeltes zijn nog aanwezig, zoals te zien is achter de parkeerplaats bij het havenkantoor van WSV de Eendracht. Op de foto zijn nog de gewelven van de noord-kade te tellen. Hieruit is te concluderen dat het aantal precies klopt met de huidige toestand.
PIETER DE VOS
Bronnen:
-Getuigen
-De Nieuwe Amersfoortse Courant via archief Eemland.
- Gemeentearchief (kaarten en data)
-Bun Historiael, archiefonderzoek stuk: 100 jr Nieuwe Haven A. ter Beek 1986
Pieter de Vos schreef ook het verhaal over de wrakken van Spakenburg.
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie