Verhaal

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij!

Hoe een "buurvrouw" redding brengt.

20130907_151629.jpg Corry Blok-Plas

Een “Enkhuizer Bol” gaat bijna ten onder in de Oosterhaven.

bol gezonken.jpg

Hier helpt hozen niet meer.

In de jaren zestig lagen er een aantal “oude” schepen afgemeerd in de Oosterhaven voor de gebouwen van het Zuiderzeemuseum. Deze schepen maakten ook onderdeel uit van de collectie van het museum en konden worden bezichtigd.

Het was echter niet praktisch om deze boten zo open en bloot in het water te laten liggen. Er waren boten bij zonder opbouw en deze liepen bij regen vol water en sommige waren daarnaast ook aan de onderkant niet meer helemaal goed waterdicht. Een voorbeeld van zo’n open en niet zo goed onderhouden boot was de Enkhuizer Bol, de WR 78 “de Twee Gebroeders”.

Het gevolg was dat na regen een aantal medewerkers van het museum aan het hozen werden gezet. Dit om te voorkomen dat de betreffende boten naar de bodem van de Oosterhaven zouden verdwijnen.

Dit hozen werd altijd meewarig gadegeslagen door de bemanning van het betonningsvaartuig “IJselmeer” dat  haar vaste ligplaats had aan de Bierkade van Enkhuizen, waar het zgn. tonnenmagazijn was gevestigd. De Bierkade is het stuk kade waar de Oosterhaven dood loopt, niet ver van het ZZM. Iedere werkdag voer de IJselmeer door de Oosterhaven, achter de bocht om en door de oude sluis om zo het IJsselmeer, het werkgebied, te bereiken. En ’s middags dezelfde route in omgekeerde volgorde. Je kunt je afvragen of er niet een efficiëntere ligplaats te bedenken was voor zo’n werkschip ………….maar dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal. Zo ook de vraag waarom het betonningsvaartuig "IJselmeer" maar één S in de naam had. Zie ook De gasboot "IJselmeer" voor het IJsselmeer.

Op een goede dag in 1967, of eigenlijk niet zo’n goede dag voor het ZZM, bleek de Enkhuizer Bol, WR 78 “de Twee Gebroeders” dan toch gezonken te zijn of anders gezegd bijna “naar de haaien gegaan”. Gelukkig kwam daar na enige tijd "buurvrouw" de IJselmeer langs varen en werd er om bijstand gevraagd. De IJselmeer beschikte over een hijsinstallatie, waarmee de lichtboeien op het IJsselmeer aan boord werden gehesen. Deze installatie moest ook voldoende zijn om de “Bol” te lichten. En zo gebeurde …………….. zoals op onderstaande foto te zien is.

bol bijna gelicht.jpg

De mannen van de IJselmeer kijken tevreden toe als de Twee Gebroeders weer grotendeels boven water ligt. V.l.n.r. Niek Mosterd, Piet van der Veer, Jan Plas en de schipper met witte pet dhr. Kloosterman.

Zo werd de “Bol” gered maar het schip heeft heden ten dagen ook niet zo’n glorieus bestaan. Het ligt opgeslagen in een depot van het ZZM en wacht op betere tijden. Wie weet zal het in een toekomstige tentoonstelling weer eens in haar oude glorie te zien zijn zoals bijvoorbeeld op de foto hieronder.

Bol met zeilen.jpg

De WR 78 “de Twee Gebroeders” hier in vol ornaat zeilend in de Oosterhaven is dus van het type Enkhuizer Bol. Dit is een klein vissersschip van zo’n 7 tot 10 meter lengte, die gebouwd werden voor de visserij op de Zuiderzee. Ze zijn kleiner dan botters en schokkers maar ook de Vollenhover Bol is groter! Zie voor meer info https://www.ssrp.nl/stamboek/scheepstypes/bollen.

 

Foto's uit collectie Zuiderzeemuseum.