Verhaal

Hoe het oude Zuiderzeegebied verandert

20130907_151629.jpg Corry Blok-Plas

De bouw van een nieuw windpark en de rol van het vrachtschip Fidelity hierin.

IMG-20210705-WA0011.jpg

De Fidelity met de bijzondere vracht in het Krabbersgat.

In februari 2021 waren ze daar opeens: Grote vrachtschepen afgemeerd aan de Gependam in Enkhuizen. Soms lag er één, soms twee maar ook wel eens drie vrijwel identieke vrachtschepen met een, voor mij althans – onduidelijke lading. De Fidelity, de Cyrano en de Immanuel lagen hoog op het water. Het leek bijna of ze geen vracht aan boord hadden. Ze lagen er niet constant maar keerden steeds weer terug.

IMG-20210403-WA0004.jpg

De drie schepen naast elkaar aan de Gependam in maart 2021

In april met de komst van de “bruine vloot” naar de Gependam kwamen ze tevoorschijn aan de nieuwe Harlingersteiger. Het was daar dat ik al wandelend langs de zeemuur ontdekte, dat het de wieken van windmolens waren, die zij als vracht aan boord hadden.  Maar waarom bleven ze daar aan de kant liggen? Stilliggen kost immers geld voor een vrachtschip.

IMG-20210705-WA0010.jpg

Het ruim van de "Fidelity" met wieken en kop aan de Nieuwe Harlingersteiger

Zaterdag 26 juni maar eens op onderzoek uitgegaan en stapte ik aan boord van de Fidelity. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door de eigenaar/schipper Marc van den Berg, zijn vrouw Heidi en hun drie jongens. Op dat moment lag alleen dit schip aan de Harlingersteiger en was er geen vracht aan boord, een groot leeg ruim van 3500 m3. Onder het genot van koffie in hun zeer riante “roef” vertellen Marc en Heidi over de geheimen van hun vracht en het regelmatig aandoen van Enkhuizen. 

Zij vervoeren samen met de Cyrano en de Immanuel voor hetzelfde bevrachtingskantoor windmolenwieken bestemd voor het Windpark Fryslân gelegen in het Friese deel van het IJsselmeer bij de Breezanddijk. In het ruim van één schip passen precies 3 molenwieken en de kop.  Deze worden aangevoerd vanuit verschillende landen per zeevracht naar de Alaskahaven in Amsterdam. Daar worden ze overgeladen met als doel om gelost te worden bij de Oude Zeug aan de Wieringermeerdijk, waar de drie wieken op een ponton aan de kop worden bevestigd.  Als ze met hun lading uit Amsterdam varen, is er soms nog geen plek in de Oude Zeug om ze te kunnen verwerken. Er wordt dan “stand-by” gelegen in Enkhuizen, omdat dat redelijk dicht bij Oude Zeug is, er geen sluizen meer hoeven te worden gepasseerd en bovenal natuurlijk omdat Enkhuizen best wel een leuke stad is.

wieken op ponton.jpg

Wieken op ponton in de haven van de Oude Zeug.

Vanaf de Oude Zeug gaan de wieken op een ponton richting Windpark Fryslân, waar de torens of poten, net hoe je ze wilt noemen, van de molens al ter plekke in elkaar zijn gezet. Dan volgt de finishing touch en wordt de kop met de wieken met hulp van een enorme kraan aan de toren bevestigd. De turbines boven op de toren bevinden zich 180 meter boven het water! Een enkele keer hebben we de torens in drie stukken op een ponton in Enkhuizen kunnen waarnemen aan de overkant van het Krabbersgat. Deze onderdelen komen ook via Amsterdam het land binnen en worden gelijk op een ponton via de sluis van Lelystad naar de locatie van het windpark vervoerd. Als er op de locatie nog niet opgebouwd kan worden, liggen ze wel eens, in afwachting van, bij Enkhuizen.

windmolen 3.jpg

De opbouw van de toren in het windpark

bevesiging wieken .jpg

Tot slot worden de wieken aan de toren bevestigd.

Ook hebben de Enkhuizers zich al kunnen verwonderen over een enorme kabelkatrol met dikke gele kabel op een schip, dat afgemeerd lag aan de Gependam. Deze kabel is eveneens bestemd voor het Windpark Fryslân. Hiermee wordt de opgewekte stroom naar het land vervoerd.  Zo viel er voor de Enkhuizers dus veel te bekijken rond het Krabbersgat. En menig Enkhuizer pauzeert tijdens zijn wandeling om een blik op de schepen aan de Harlingersteiger te werpen. Marc van den Berg zei: “als ik van iedere kijker een euro zou hebben gekregen, dan hadden wij aardig geld verdiend”

De Fidelity is dus een klein, maar zeker niet onbelangrijk, onderdeel in het hele systeem van de bouw van het windpark. Er komen totaal 89 windmolens en dat zijn voor de familie Van den Berg en de Fidelity dus zo’n dertig vrachtjes. De bouw ligt wat achter op schema maar het is de verwachting dat de klus voor de drie vrachtschepen half juli geklaard is. Zij zullen dan weer uit Enkhuizen verdwijnen en verder varen met hun gebruikelijke bulkvracht, zoals zand, grind, zout en houtsnippers. Lees ook: De varende familie Vlieger

De meningen zijn natuurlijk verdeeld. Er zijn zowel grote voorstanders als felle tegenstanders van de aanleg van windparken in het IJsselmeer maar één ding is zeker:

het aanzien van de oude Zuiderzee verandert met de tijd mee.

 

Meer over de bouw van het Windpark Fryslân met prachtige foto’s staan op de website: https://www.windparkfryslan.nl/

Met dank aan de familie M. van den Berg – Fidelity

Foto’s: M. van den Berg en van website Windparkfryslan.nl