Verhaal

Groot of veel groter

Een corsowagen schaal 1 : 1

Fallback Image Profiel Vincent Erdin

De corsowagen in het Zuiderzeemuseum is uniek omdat er niet eerder een wagentje van deze afmetingen werd gemaakt. De wagen is te klein voor het grote corso maar het kindercorso?

Napoleon

Het is al ver in de maand juli en over een kleine vijf weken dan is het weer de dag waarop het 'moet' gebeuren: op vrijdag 18 augustus in Sint Jansklooster en zaterdag 26 augustus in Vollenhove. Twee rijdende corso's die weer in volle glorie te zien zullen zijn.

Met het naderen van de dag begint de corsokoorts in beide plaatsen weer aardig merkbaar te worden. Storm Poly hielp een stevig handje mee door als een razende over Vollenhove te trekken en daarbij in ieder geval twee tijdelijke stellages voor de bouw van een wagen omver te trekken. Steigermateriaal werd kromgetrokken en moest vervangen worden. En dat terwijl de bouwgroepen wel wat anders aan hun hoofd hebben. Het zorgt voor extra werk en vertraging. De einddatum kan niet opgeschoven worden. De extra kosten om materiaal te vervangen een blok aan het been. 

De corsowagen in Enkhuizen staat stevig aan de grond verankerd. Niet voor niets, opgetild worden door Poly en ergens neergesmakt worden zou einde oefening kunnen betekenen van deze tijdelijke corsowagen. Met zijn afmeting van 6.5 m (lang) bij krap 2 m (breed) en 4.5 m (hoog) is het een kleintje voor de kenners in Sint jansklooster en Vollenhove. De bochten van het af te leggen traject bepalen wat maximaal haalbaar is, waarbij de hoogte een minder groot probleem is, ook de breedte is een vrijwel vaststaand gegeven: een wagen moet de bochten kunnen nemen. Maar wat de lengte betreft zoekt men graag de grens op: lang, langer en langst. Door wagens te koppelen ben je wendbaarder. De opbouw verhult de gekoppelde onderstellen. 

Op de afbeelding is een corsowagen 1 : 1 te zien, let op de man die naast de wagen staat. Uitgaande van een lengte van plm. 1.90 m is wel duidelijk dat de wagens echt behoorlijk aan de maat zijn. Eigenlijk komen alle corsowagens wel boven de woningen uit waar ze langsrijden. De wagen van Enkhuizen valt dan bijna in het niet, of valt dat mee. Voor het grote corso is dit een maatje te klein. Maar voor het kindercorso misschien net iets te groot. Kortom het ligt er maar net uit met welke bril je naar het resultaat kijkt. Waar heb je iets voor gebouwd. 

De corsowagen in Enkhuizen verdwijnt eind oktober roemloos van het toneel maar is dan wel de langst bestaande corsowagen geweest in de geschiedenis van de VVV Vollenhove (Vereniging van Volksvermaken Vollenhove). 

Hier gaat het over de rijdende corso's van Sint Jansklooster en Vollenhove. In die zelfde periode (augustus) zijn er ook drie varende corso's: Belt-Schutsloot, Dwarsgracht en Giethoorn. Dwarsgracht is het tweelingdorp van Giethoorn maar veel rustiger. Alleen als het varende corso er is dan staat het zwart van de toeschouwers langs het pad. De corsoboten varen aan het begin van de avond en terug worden ze aangelicht, dat geeft een sfeervol beeld. 

Dan zijn er in Gelderland (Achterhoek) en Noord-Brabant nog een paar rijdende corso's en in het Westland een varend corso. Het Westland is anders van opzet daar worden de dekschuiten voorzien van de oogst van de glastuinbouw aangevuld met boeketten van prachtige bloemdecoraties.

Er valt wel wat te zien in de komende weken. Voor alle mensen achter de schermen is dat het moment waarop zij hebben gewacht en met zijn allen naar toe hebben gewerkt. Een corsowagen doe je met een team en zorgt voor saamhorigheid. In Sint Jansklooster en Vollenhove rijden twaalf wagens mee, per groep zijn er tenminste dertig personen aan het werk. En in de laatste paar dagen per wagen een paar honderd extra helpende handen om alle bloemen te steken. Het is niet overdreven om te stellen dat er duizend mensen bij betrokken zijn alleen al bij de bouw. Op de dag zelf staan er weer anderen paraat. 

 

bijdrage geplaatst: 21 juli

afbeelding auteur