Verhaal

Opnieuw aan de slag

In Vollenhove heerst de volgende corsokoorts

Fallback Image Profiel Vincent Erdin

Kijk naar de verschillen tussen Enkhuizen en Vollenhove

Tijdelijke stellage voor bouw corsowagen

In het buitenmuseum staat in het buurtje van Vollenhove sinds 1 april een corsowagen te pronken. De afmetingen zijn bijna een miniatuur van wat er nu gemaakt gaat worden in de komende weken. Zoals inmiddels de oud voorzitter van de VVV Vollenhove Han Knol al zei was 'Enkhuizen' een leuk tussendoortje. Het is op zich natuurlijk wel spectaculair dat Vollenhove zich tot en met eind oktober op deze wijze mag presenteren aan enkele honderdduizenden bezoekers van het buitenmuseum. 

Sinds enkele jaren staan de rijdende en varende corso's die in Nederland worden gehouden op de lijst Immaterieel erfgoed van de UNESCO.

Maar nu worden de handen weer uit de mouwen gestoken voor het volgende bedrijf. Eind augustus dan is het zover en dan moeten er weer corsowagens van formaat door de straten van Vollenhove rijden. En het is een bekend ritueel dat alleen door de afgelopen corona jaren werd onderbroken. In mei is de start van het opbouwen van corsowagens. Het ontwerp staat vast en met name de lasploeg is de komende weken hard bezig om op het onderstel een indrukwekkend geheel op te bouwen. Om even een indruk te geven van de hoogte is alleen al het plaatje voldoende om te weten dat het om immense bouwwerken gaat.

Deze afbeelding laat de tijdelijke stellage naast de Vlasschuur zien. De corsowagen van Enkhuizen is binnen gebouwd en past met de bescheiden afmetingen van 5.5 m. bij 2.4 m. en hoog 4.5 m makkelijk in de schuur zelf. Nu zou het ook bijna ondoenlijk zijn om van vrijwilligers te vragen om in de koude of op zijn minst koele wintermaanden buiten aan de slag te moeten gaan.

De wagens die op verschillen de plekken rondom Vollenhove in aanbouw zijn krijgen een afmeting van plm. 10 m. hoog en een lengte van plm. 15 m. dat kan alleen door verschillende wagens aan elkaar te koppelen anders wordt het geheel onbestuurbaar om een bocht te kunnen nemen. Alleen de breedte is met 2.4 m vrijwel gelijk aan de wagen van Enkhuizen anders past het allemaal niet meer door de straten.

Nu staat Vollenhove wel in de belangstelling op het museumterrein maar feitelijk is Vollenhove de vertegenwoordiger van alle bloemencorso's in Nederland. Op steenworpafstand van Vollenhove is ook het rijdende corso van Sint Jansklooster dat net iets eerder wordt gereden dan dat van Vollenhove. En dan zijn er nog de drie varende corso's in Belt-Schutsloot, Dwarsgracht en het overbekende Giethoorn. 

 De wethouder die op 1 april bij de opening van het seizoen vanuit de gemeente Steenwijkerland aanwezig was wees daar dan ook met enige trots op: 5 dahliacorso's in een gemeente. Behalve de afmetingen van de wagen heeft het ook gevolgen voor het aantal bloemen of zoals voor Enkhuizen nodig was kunstbloemen: voor Enkhuizen staat de teller op 60.000 en voor een 'echte' wagen op een half miljoen. Er komt nog wel wat bij kijken als de laatste zaterdag van augustus aanbreekt. Wagens vol dahliabloemen worden in korte tijd vanuit alle windstreken in het land aangevoerd. Met 12 wagens zijn er zes miljoen bloemen nodig. 

Omgekeerd levert Vollenhove ook aan de anders corso's zoals in Lichtenvoorde en Zundert het is een beetje afhankelijk waar de bloemen in bloei staan, daar wordt geplukt en in containers naar de plaats van bestemming gereden. 

Het gaat om afstemming, overleg, saamhorigheid en uiteindelijk ook vuistdikke boeken vanwege alle protocollen die worden doorlopen. 

Het resultaat is er dan ook naar of het nu in Vollenhove, Sint Jansklooster of in een van de andere plaatsen is het levert een prachtig schouwspel op. Wat de toeschouwer ziet is de bloemenpracht, wat de lasgroep nu aan het doen is, is aan het zicht onttrokken. 

 

bijdrage geplaatst: 13 mei 2023

afbeeldingen: auteur

corsowagen enkhuizen